החומרים הפופולאריים ביותר בתעשיית הרפואה

תוכן עיניינים

תעשיית הרפואה משתמשת במתכות שונות וסגסוגות מגוונות על מנת לייצר תרופות ומכשור רפואי. במאמר זה נבין מהי מתכת, מהי סגסוגת ובאילו מתכות וסגסוגות משתמשים ברפואה.

מהן מתכות?

מתכת היא למעשה קבוצה של יסודות כימיים במצב צבירה מוצק. למתכות תכונות מיוחדות שמאפשרות להן להוליך חשמל וחום. בשל תכונות אלו תעשיות רבות שזקוקות לחשמל וחום משתמשות בהם לכל מיני צרכים. מבנה המתכת בטמפרטורת החדר הוא גבישי. האלקטרונים שבתוך המתכות קשורים לאטומים באופן חלש, דבר המאפשר לאלקטרונים לנוע בתוך הגביש למרחקים ולהוליך חשמל. למתכות קיימות תכונות שימושיות נוספות. הן קשיחות, ניתנות להתכה בטמפרטורות גבוהות מאוד, ניתנות לריקוע ומתיחה, יוצרות צליל גבוה בהקשה ומבריקות. על מנת להפיק מתכות עבור התעשיות השונות ובניהן תעשיית הרפואה, יש לבצע כריה של המתכות מהאדמה. לרוב המתכות בצורתן המקורית באדמה, יהיו קשורות לתחמוצת כלשהי שממנה יש להפיק את המתכת. לאחר שמפיקים את המתכת, עוברים לשלב שבו מעבדים אותה לכדי צורה מסוימת, כפי שהיא מתקבלת בתעשיות השונות.

מהי סגסוגת?

סגסוגת היא למעשה שילוב של שני יסודות או יותר שאחד מהם הוא מתכת ובעלת התכונות של מתכת. סגסוגות יוצרים על מנת להקשיח חומרים מסוימים או על מנת להוסיף לחומר מסוים תכונות נוספות. על מנת להכין סגסוגת, יש להתיך את המרכיבים בטמפרטורה גבוהה מאוד שעוברת את נקודת ההתכה הרגילה שלהם. כאשר מייצרים סגסוגת, בדרך כלל קובעים באחוזים כמה מעוניינים שיהיה מכל חומר. ככל שחומר מסוים הוא גבוההיותר באחוזיו, כך תכונותיו יהיו דומיננטיות יותר. רוב האנשים מכירים את התחום של סגסוגות מתכשיטי הזהב, כאשר לוקחים זהב טהור ומערבבים אותו עם מתכות שונות על מנת שהתכשיט יהיה יציב יותר או בצבע שונה. אך לא רק בתכשיטים משתמשים בסגסוגות, תעשיות רבות משתמשות בהן ובמיוחד תעשיית הרפואה שכליה נדבר בפסקה הבאה.

מתכות שימושיות בתעשיית הרפואה

אחת המתכות שמאוד שימושיות בתעשיית הרפואה היא פלדת אל חלד.  ממתכת זו מייצרים לרוב כלים כירוגיים וציוד רפואי. למעשה פלדת אל חלד היא סוג של סגסוגת שבה מערבבים ברזל יחד עם כרום. המטרה ליצור מתכת חזקה כמו הברזל שאינה מתחמצנת. בזכות ערבוב החומרים נוצרת על הסגסוגת שכבה שמגנה עליה מפני קורוזיה. כלי עבודה וכלי בישול שמייצרים מסגסוגת זו הם נהדרים ועלותם אינה גבוהה. סגסוגת נוספת היא הטיטניום שתכונותיה הן בעיקר הקלות שיש לחומר יחד עם החוזק שלו. בטיטניום משתמשים עבור שתלי שיניים לדוגמא. עוד סגסוגת מעניינת היא ניטינול שעשויה משילוב של ניקל וטיטניום יחד מדובר על סגסוגת זיכרון אשר זוכרת את המבנה הגבישי של החומרים בה והיא משתנה בצורתה. ברפואה משתמשים בעיקר כמתכת שתומכת בעורקים. כמו שאתם רואים יש שימוש רחב מאוד במתכות וסגסוגות עבור הרפואה שזקוקה לחומרים אלו גם עבור מכשירים וגם עבור אביזרים שתומכים בגוף האדם.